t





fredag 19. juli 2013

Key Lime Pie

 
 
 

 
 
Hei!
Her på Østlandet skinner solen som aldri før og i dag kommer oppskrift på en riktig så frisk sommer dessert. Key Lime Pie stammer fra Florida Keys hvor Key lime dyrkes. Jeg smakte denne desserten første gang på Key West for noen år siden og har aldri glemt den...
 
Jeg valgte å lage den i 6 porsjonsformer/tærteformer fra Bovictus (25,- stk) isteden for en stor kake.
 
 
Kjeksbunn:
 
500 gr digestive kjeks
200 gr sukker
 
 
 
Fyll:
 
8 eggeplommer
800 gr søt kondensmelk
5 stk lime
 
 
Pynt:
Pisket kremfløte og lime
 
 
 
 
 
 
 
 
 Knus kjeksen og bland med smeltet smør. Jeg bruker KitchenAid blenderen når jeg knuser kjeks.
  Press blandingen i bunnen og opp langs kantene av en smurt paiform.
Stek kjeksbunnen på 170 grader i ca 20 minutter, avkjøl helt.
 
Pisk eggeplommer og kondensmelk sammen og tilsett revet skall av 5 lime. Her brukte jeg dette smarte rivjernet fra Microplane (199,-) Press saften ut v limen og rør inn i blandingen.
Piskes et 1-2 minutter.
 
Hell blandingen i paiform/er (1 stk 24/26 cm eller 6 stk 11 cm som på bildet)
Stek på 150 grader i 20-30 minutter. Fyllet skal være fast på overflaten og bløt inni.
Avkjøl helt og pynt med pisket kremfløte og lime!
 
Dette er en veldig enkel kake å lage. Kondensmelken som kjøpes på boks må ikke forveksles med Viking melk som er usøtet og som ikke gir noe godt resultat. Jeg måtte innom 5 butikker før jeg fant kondensmelk, på Coop Mega fant jeg det.
 
 
 
 
 
 
God helg!
 
 
-Lotta-
 
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar