t





torsdag 20. februar 2014

Hei,
 
En jerngryte er svært allsidig og kan brukes til mye, jeg blir bare mer og mer glad i mine.
Jeg finner stadig nye bruksområder, jeg steker, koker, baker og serverer i grytene og de skuffer aldri. På kalde vinterdager er nybakt grytebrød supergodt både til frokost og som tilbehør til en gryte.
Enkelt å lage og det smaker så godt!
 
 
 
 
Oppskrift på Verdens beste brød
 
 
Verdens beste brød er en enkel oppskrift som stammer fra USA og er kjent som "no knead bread" (eltefritt brød). Brødet som stekes i en støpejernsgryte får en helt unik og sprø overflate.
 
 
Bruk en Le Creuset støpejernsgryte 24cm, tilsvarer 4,2L
 
Forberedelser 2x10 min
Heving 12-24 timer
 
Ingredienser
 
6dl vann
1 klump gjær på størrelse med en ert (eller en kvart teskje tørrgjær)
1ss salt
2ss honning
625g hvetemel (en del kan erstattes av grovt mel etter ønske)
1dl solsikkekjerner til å drysse i gryten ved steking
 
 
Fremgangsmåte 
 
1. Rør sammen gjær (fersk) og vann. Tilsett salt, honning og mel og rør rundt med en røreskje. Deigen kan tilsettes pinjekjerner, gresskarkjerner, revet gulrot, rosiner eller krydder etter eget ønske.
Deigen skal være veldig myk og våt.
 
2. Sett deigen til heving i stuetemperatur natten over (minimum 12 timer).
 
3. Vend deigen med en røreskje 2-3 ganger og sett den til heving igjen et par timer i bollen.
 
4. Sett støpejernsgryten på en rist i ovnen og sett ovnen på 250 grader. Når ovnen (og gryten) er varm, drysser du solsikkekjerner i bunnen av gryten. Dette gjør at brødet slipper gryten lettere. Du kan også bruke havregryn eller andre kjerner i stedetfor solsikkekjerner.
 
5. Hell den myke deigen direkte fra bollen og ned i den varme gryten. Stek først brødet i ovnen i 30 min med lokket på, deretter tar du av lokket og steker brødet videre i 15 min uten lokk.
 
6. La brødet hvile i minst 30 min før det tas ut.
 
 
Tips!
 
Vær oppmerksom på at de fleste støpejernsgrytene har fenolknott (sort) på lokket. Du kan kjøpe en stålknott til støpejernsgrytene for at de skal tåle de høye temperaturene. Du kan også velge å ta av fenolknotten og la skruen sitte igjen under steking. Det er viktig at gryten er helt lukket slik at dampen ikke slipper ut.
 
 
Tusen takk til Le Creuset for bilder og oppskrift.
 
 
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar