t





torsdag 13. februar 2014

Valentine - vaniljekake med inside surprise.

Hei
 
Idag er vi så heldig at Citona som jobber i vår butikk i Grensen har laget en nydelig kake for oss.
Under deler hun fremgangsmåten og tips til utstyr. Denne kaken passer perfekt til Valentine!
 
Tusen takk Citona!
 
 


Valentine's Day nærmer seg med stormskritt. Mange har nok allerede planlagt hva de skal oppmerksomme sin kjære med, men er du kanskje en av de som er ute i siste liten? Da synes jeg at denne kaken hvertfall kan være en flott dessert! Den ser kanskje enkel og "plain" ut på utsiden, men på innsiden gjemmer det seg en overraskelse.
Den er nemlig rosa!





Oppskriften er en helt enkel vaniljekake med en lett og luftig vaniljesmørkrem til, som jeg fant i bakeboken Kakedager fra Hummingbird Bakery. Men de fleste vaniljekakeoppskrifter funker nok supert.
Jeg lagde dobbel oppskrift av oppskriften i boken, fordelte den i tre boller og så farget jeg den
med denne fargen fra Wilton. Når jeg skal lage kake i flere lag liker jeg å veie hele deigen og dele det på antal former jeg skal bruke slik at det blir nøyaktig like mye i hver form. Dette er spesielt greit hvis du steker alle sammen samtidig, så de blir likt stekt.



 
 

Denne gangen brukte jeg tre stk 20cm springform og ca 550 gr deig i hver. Jeg synes 20 cm springformer er perfekt når du vil ha kaker med litt høyde som ikke skal mate 100 pers
Når kakene er ferdig stekt er det viktig at de får avkjøle seg til romstemperatur før du pynter dem. Da vil ikke kremen falle av. Jeg synes alltid det er best å rette til kakene med en kakesag slik at det ser pent og jevnt ut når man skjærer i kaken.

Deretter har du bare et tynt lag med krem mellom hvert lag, slik at det ikke synes for mye. Så er det bare å kladde på resten av frostingen på utsiden, prøve å få det noe jevnt før du går løs med en skje for å lage det "rotete" mønsteret.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar