t





fredag 14. mars 2014

Citona baker, sjokoladekake med øl.

Hei,
 
Da er vi så heldige at Citona i Grensen har hatt bakedag igjen, denne ser kjempegod ut!
Tusen takk Citona!
 
IMG_2283

I år prøver jeg å utfordre meg selv ved å prøve masse nye oppskrifter. Jeg har en tendens til å finne en supergod oppskrift som jeg blir kjempefornøyd med og bare holde meg til den. Dette skjedde med sjokoladekake. Denne har jeg brukt lenge og den er veldig god, men vi har alle godt av å prøve nye ting i blant. Så da jeg kom over denne oppskriften hos Smitten Kitchen var jeg bare nødt til å prøve. Det hørtes akkurat passe rart ut til at det kunne bli godt. Og det ble det!

IMG_2226

Kake:
2,4 dl Guinness
230 g usaltet smør
1,8 dl kakao (helst 100%)
270 g mel
420 g sukker
1 1/2ts natron
3/4 ts salt
2 store egg
150 g rømme

Glasur:
170 g mørk sjokolade
6 ss følte
2 ss (eller mer) sterk kaffe

Forvarm ovnen til 165 grader på varmluft. Smør springformen. Jeg brukte en 24 cm springform, men neste gang skal jeg prøve meg på en slik "puddingform" som Smitten Kitchen brukte.

Kok opp ølen og smøret, ta det av platen og bland med kakaoen. Rør til en glatt røre og la det avkjøles.
Bland alle de gjenværende tørre ingrediensene og sett til side.
Bruk kjøkkenmaskinen din til å blande egg og rømme. Ha deretter i den avkjølet sjokoladeblandingen og miks til det er godt blandet. Vend så inn det tørre forsiktig.
Ha det i din smurte springform og stek i ovnen i ca 45-50 min. Steketiden vil variere veldig ettersom hvilken form man bruker, så pass på. Den er ferdig når en prøvenål kommer ut med kun noen eller ingen smuler på (sjokoladekake kan godt ha noen smuler på prøvenålen ettersom det smaker godt når det ikke er 100% gjennomstekt og det verste som finnes er tørr sjokoladekake).

Mens kaken avkjøles lager du glasuren ved å varme kaffe, sjokolade og fløte over et vannbad. Når sjokoladen har smeltet helt rør godt sammen og hell over kaken.

Resultatet er en utolig saftig sjokoladekake med små hint av Guinness. Smaker best samme dag som den er bakt. Oppskrift fra Smitten Kitchen.

IMG_2269

IMG_2288

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar