t





fredag 17. januar 2014

Min favoritt på kjøkkenet!



Ingeborg på Kolbotn forteller i dag om sin favoritt på kjøkkenet.
Hun deler også en deilig oppskrift som bare må prøves!


Min favoritt er Kilnerglass - disse har gjort kjøkkenlivet mitt mye enklere!
Ikke bare er de perfekte til sylting, de egner seg også kjempegodt til 
oppbevaring av tørrvarer. Så nå har jeg sukker, mel, vaniljesukker, pasta og andre tørrvarer
på kjøkkenbenken, så ser jeg ved et øyenkast hva jeg trenger mer av :)

Oppskriften min i dag er Salted Caramel Sauce, en skikkelig Amerikansk klassiker!
Denne er supergod til vaniljeis, eller som dip til eplebåter om du er i det litt sunnere hjørnet.
Og den er også perfekt på nystekte brownies... Prøv selv! Du finner sikkert
noe nytt å bruke den til! Og hvis du har den over i et Kilnerglass blir den en perfekt vertinnegave :)

Ingredienser
200g sukker
90g salt meierismør, delt i 6 biter
125ml kremfløte
1ts salt

Fremgangsmåte
Ha sukkeret i en liten kjele på middels høy varme, rør godt om hele tiden. Det enkleste er å bruke en silikonslikkepott, det vil gjøre oppvasken mye enklere! 
Det vil ta litt tid, men etter hvert vil sukkeret klumpe seg og til slutt smelte. 

Når sukkeret har smeltet har du oppi smøret og rører rundt til smøret har smeltet helt. 
Hell så oppi fløten sakte. Fordi fløten er kaldere enn sukkerblandingen, vil det nok frese litt, men fortsett å røre rundt, så vil det snart jevne seg ut og bli til herlig myk karamellsaus! 

La det koke i ca 1 minutt før du tar gryten av varmen og tilsetter saltet. Det er viktig å røre et minutt eller to etter at du har hatt oppi saltet, ellers vil det bare legge seg på bunnen av gryten. 

La det kjøle seg ned før du har det oppi glasset, eller har det over isen. Dersom du har sausen i kjøleskap, bør du varme den opp i vannbad før bruk. I tett glass i kjøleskap holder karamellsausen seg i en måned, men jeg vedder på at du har spist den opp før det :)




1 kommentar:

  1. Hei!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett