t





lørdag 12. april 2014

Citona har bakt sitron makroner! God påske!

Hei,

Da er vi så heldige at Citona har bakt for oss igjen, denne oppskriften må prøves:-)
Tusen takk Citona!


Hvis du, som meg, alltid har trodd at makroner er kjempevanskelig å få til kommer du snart til å bli positivt overrasket! Denne fantastiske oppskriften jeg fant hos 1001makron.com har ikke feilet meg en eneste gang. All ære til Christine for en side full av flotte makronoppskrifter! Det eneste som er viktig å passe på er at du følger oppskriften til punkt og prikke.

Disse gule sitronmakronene passer perfekt nå som påsken er rett rundt hjørnet. Jeg liker veldig godt kombinasjonen av søte makroner mot en syrlig sitronkrem. Mmmmmmmm.

IMG_2349
Boller fra Rosti, måleskje fra Funktion


Makroner (oppskrift herfra)
75g eggehvite (romstempererte)
100g sukker
100g mandelmel (her)
100g melis
1ts revet sitronskall
(litt gul konditorfarge her)

IMG_2308 IMG_2319

Bakematte fra Lékué

Visp eggehvite og sukker til en mareng. Den er stiv nok når du kan holde bollen opp ned uten at noe renner ut. Her gjelder det å bruke en kjøkkenmaskin eller håndmikser ettersom det tar sin tid. Mot slutten av pisketiden tilsetter du eventuell konditorfarge.

Sikt så i mandelmel og melis i eggehviten, ha i sitronskallet og bland samme med en slikkepott. Dette er den viktigste delen. Man skal ikke blande for mye og ikke blande for lite. De fleste rører for lite, da blir ikke røren flytende nok og makronene vil bli for tykke. Den er passe rørt når konturene i røren begynner å forsvinne etter ca 30 sekunder. Jeg pleier også alltid å sprøyte ut en makron på bakepapiret for å se om røren er rennende nok. Hvis makronen får en liten "hatt" som ikke går vekk er røren fortsatt for stiv. Da er det bare å ha den tilbake i bollen og røre mer.

Når røren har nådd riktig konsistens fyller du en sprøytepose med makronmassen og sprøyter ut makronene på en bakeplate kledd med bakepapir, silikonmatte eller makronmatte. Det enkleste er å ha en makronmatte, da vil alle makronene få samme størrelse. Jeg bruker en silikonmatte og har funnet at den enkleste måten å få lik størrelse er å telle til tre mens jeg sprøyter ut makronmassen.

For å få den karakteristiske "foten" på makronene er det veldig viktig at de får ligge og tørke i 60 min før du steker dem. Makronene skal se helt matte ut før du setter dem i ovnen.

Når det er ca 10 min igjen av tørketiden kan du sette på ovnen. Jeg steker mine på 150 grader varmluft i nøyaktig 12 min. Steketiden vil variere fra ovn til ovn, så her gjelder det å prøve seg frem. Makronen skal være sprø på utsiden og seig og "kakete" på innsiden. Hvis den er hul inni, har den stekt for mye. Juster da steketiden og prøv igjen.

La makronene avkjøles før du tar dem av bakeplaten.

IMG_2303

Rivjern fra Microplane, boller fra Rosti

Sitronkrem (oppskrift herfra)
3 stk eggeplommer
100g sukker
1ts revet sitronskall
1/2dl presset sitronsaft
40g smør

Ha alle ingrediensene i en kjele, utenom smøret. Her er det best å bruke en kjele med belegg, eller er det lett at det svir seg. Kok opp blandingen på lav varme under omrøring. Det er viktig å følge med og røre hele tiden, slik at det ikke svir seg fast.

IMG_2306
Gryte fra Sabor Ultimate, visp fra Normann Copenhagen

Når blandingen har tyknet tar du den av platen og lar den avkjøle seg litt før du pisker inn smøret. Når kremen er helt avkjølt (den har godt av å stå noen timer/gjerne over natten) kan du ha den i en sprøytepose og fylle makronene.

IMG_2316 IMG_2324
Serveringsfat fra Royal Doulton

Oppbevar dem ufyllt i en luftett boks i kjøleskapet om de ikke skal spises med en gang, men server dem romstemperert.


- Citona

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar