t





mandag 14. april 2014

Påskeegg

Hei,

Denne påskepynten kan alle lage, enkelt og lekkert!
Alt du trenger finner du hos Rafens:-)
Tusen takk Citona!

Med wilton konditorfarge, eddik og vann kan du på kort tid farge egg i fine påskefarger. Du kan enten
 tømme eggene og så farge dem og bruke dem til pynt eller, hvis du vil spise eggene, koke de før de farges.

IMG_2360
Plastkopper
Eddik
Konditorfarge
Tannpirkere
Egg

Jeg prøvde meg frem med mengde eddik og vann og fant ut at 50/50 fungerte best for meg. Regelen er at jo mer eddik du bruker jo sterkere blir fargene. Med 50% eddik ble eggene ferdigfarget på 5-10 sek. Hvis jeg brukte mer eddik enn det ble de veldig flekkete og fargen flasset av.

Fyll plastkoppen med ca 1 dl vann, ha i konditorfargen med en tannpirker og rør godt. Ha så i ca 1dl eddik. Hvis du har i konditorfargen etter eddiken vil den ikke blande seg ordentlig ut, så det er viktig å gjøre det i riktig rekkefølge. Nå kan du ha i egget. Følg godt med, fargen setter seg kjempe fort! Når du er fornøyd med fargen fisker du egget opp meg en skje og lar det tørke på en kakerist. Husk å ha noe under som beskytter benken din fra det fargede vannet.

Her er det bare å prøve seg frem med hvor lenge egget ligger i vannet og mengde konditorfarge. Du kan få mange ulike nyanser med kun noen få farger.

IMG_2378
Biene finner du her

Etter eggene har tørket kan man tegne på dem med tusjer med spiselig blekk eller vanne ut litt konditorfarge og male på eggene med pensel. Jeg synes de var fine i sin enkelhet, så jeg pyntet dem med noen bier og sa meg fornøyd :)


IMG_2379

God påske!

-Citona

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar