t





lørdag 16. august 2014

Bananbrød

Banana bread-20

Da jeg så denne oppskriften under et av mine mange Masterchef marathon i sommer visste jeg at den måtte jeg bare prøve så fort temperaturen sank under 30 grader. Det gjorde den heldigvis en dag på vestlandet i juli og siden den gang har jeg laget denne oppskriften hele tre ganger. Bananbrød er utrolig enkelt å lage og trives godt i fryseren. Det er bare å la den tine og varme den litt i ovnen så smaker den som nybakt :)

Banana bread-1

Bananbrød (oppskrift herfra)
125g usaltet smør (romstemperert)
220g sukker
2 egg (romstemperert)
3 overmodne bananer
260g mel
1ts natron
en nype salt


Begynn med å smøre formen(e) du skal bruke og sett ovnen på 180 grader varmluft.

Pisk så smør og sukker hvitt og luftig og tilsett så eggene og bland lett. Ha deretter i bananene (hvis ikke de er supermyke liker jeg å mose dem litt i en egen bolle før jeg tilsetter dem i røren). Bland mel, natron og salt i en egen bolle og ha det så i deigen når det ikke er noe særlig bananklumper igjen. Rør til alt mel er blandet inn, men pass på å ikke røre unødvendig lenge. Det liker ikke kaken....

Banana bread-11 Banana bread-13
Fordel så deigen jevnt i brødformen(e) som du har smurt ferdig på forhånd og sett dem inn i den varme ovnen. Steketid vil variere fra størrelse på form. Mine steker i ca 35 minutter i disse ganske små formene. Følg nøye med, kaken er klar når en prøvenål kommer ut helt uten smuler. La dem avkjøles på rist.

Du kan enten spise kaken som den er eller lage en suuuuper god lønnesirupsfrosting til å ha på toppen. Oppskriften på den og steg for steg bilder for hele oppskriften finner du på citonabakes.blogspot.com

Banana bread-21

- Citona


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar